Jak rozmawiać by słuchać?
Często zdarza się, że w trakcie rozmowy, a już szczególnie w trakcie konfliktowej rozmowy słuchamy nie po to, aby zrozumieć, nie po to aby usłyszeć, ale po to aby odpowiedzieć. W trakcie trudnej wymiany zdań, gdy druga osoba mówi my już szykujemy się na odpowiedź. Dopracowujemy własne kontrargumenty. Jak tylko druga osoba kończy zdanie, my już mamy gotowe kolejne “słowne rozdanie”.
To naturalna reakcja i całkiem częsta. Nie ma co się teraz za to potępiać. Pora to zauważyć. Szczególnie, że ta metoda nie pomaga nam przetransformować konfliktu, a jedynie go wzmacnia.
OK, tylko co zrobić, jeśli już to zauważę? Słuchaj z intencją lepszego zrozumienia perspektywy drugiej osoby. Brzmi nieźle, ale pojawia się oczywiste pytanie, ale jak to zrobić?
Wg Brene Brown właśnie wtedy, gdy masz ochotę zakończyć rozmowę, zmienić temat, odeprzeć argumenty lub po prostu wyjść to właśnie idealny moment by dopytać o perspektywę naszego_ej rozmówcyczyni. Brene Brown przedstawia kilka propozycji na reakcje słowną:
📌”Pomóż mi zrozumieć, dlaczego to jest dla Ciebie takie ważne”
📌”Pomóż mi zrozumieć, dlaczego akurat z tym się nie zgadzasz”
Postaraj się słuchać, aby zrozumieć, a nie po to by się zgodzić lub się nie zgodzić z rozmówcą_czynią.
Taki sposób prowadzenia rozmowy daje poczucie bycia prawdziwie słuchanym i rozumianym, bo konflikt, odmienność zdań i potrzeb to naturalna i codzienna sytuacja. Ważne jest jak sobie z tą sytuacją radzimy i jak reagujemy.